budżet szablon do druku free

Budżet domowy do wydrukowania.

Zadam Ci tylko jedno pytanie? Czy radzisz sobie z finansami domowymi? Jeśli tak, to najprawdopodobniej ten wpis nie jest dla Ciebie. Jeśli jednak z jakichś powodów Twój budżet domowy się nie domyka albo chcesz w nim co nieco udoskonalić, zapraszam do lektury.

Małe info. Wpis miał być jeden, długi. Stwierdziłam jednak, że nie będzie dobra taka duża dawka na raz. Podzieliłam więc go na dwie części. W dzisiejszym wpisie znajdziesz ogólne informacje o prowadzeniu budżetu oraz poradę, jak prowadzić bardzo prosty budżet, który może pomóc Twoim finansom. Dorzucam do pobrania i wydrukowania bezpłatnie formularz takiego budżetu domowego. W następnej zaś części omówię budżet, który ja prowadzę i który u mnie się sprawdza.

A jeśli nie interesuje Cię spisywanie wydatków spróbuj metody kopertowej.

O budżecie słów kilka …

Budżet jest podzielony na te dwie części: dochód i wydatki.

Dochodem jest wszystko, co wpływa do Twojego portfela lub na Twoje konto. Najczęściej jest to wynagrodzenie za pracę (umowa o pracę, umowy cywilne – zlecenia i o dzieło), ale też wszelkie odsetki od Twoich oszczędności na koncie czy na lokacie. Również premie pieniężne z banku, jeśli bierzesz udział w promocjach, pieniądze uzyskane ze sprzedaży rzeczy używanych lub własnoręcznie wykonanych (hand made), itp.

Wydatki to ta część budżetu, której nikt nie lubi. Wydatkiem będzie rachunek za prąd, gaz, wodę, wydatki na jedzenie, chemię, utrzymanie samochodu czy odzież ale też rata kredytu, odsetki od wykorzystanego limitu w koncie czy wszelkie opłaty bankowe (za obsługę karty, konta czy przelewy).

Jak spisywać wydatki?

Nie jest dobrze wrzucania wszystkiego do jednego worka, dlatego dobrze jest wydatki jakoś podzielić. Pomogą nam w tym

Kategorie

Ilość kategorii jest dowolna. Możesz stworzyć podstawowe kategorie, np.: “utrzymanie”, “koszty eksploatacyjne”, “banki i ubezpieczenia” oraz “pozostałe” i mieć ogólne rozeznanie w domowych finansach a możesz też te kategorie rozbudować, by mieć wiedzę ile wydajesz np. na jedzenie, samochód albo ile Cię kosztuje utrzymanie konta bankowego.

Przedstawię Ci dwie propozycje budżetu wraz z darmowymi plikami (do wydruku i do wypełniania) prosty i rozbudowany. Dziś znajdziesz ten prosty.

Ważne! Ile byś kategorii nie stworzyła dobrze będzie jeżeli je na początku opiszesz, tzn. przy każdej kategorii wymienisz, co ma się w niej znajdować. To ułatwi Ci późniejsze spisywanie wydatków.

Analiza budżetu

Bez tego ani rusz. Jeśli myślisz, że znajdziesz rozwiązanie Twoich problemów finansowych tylko w wypełnieniu dołączonego druku, to ja Ci mówię “Nie trudź się. Szkoda twojego cennego czasu.” To tak jak szukanie pracy i chodzenie na rozmowy kwalifikacyjne. Jeśli nie będziesz ich analizować i ulepszać to nigdy tej pracy nie znajdziesz albo znajdziesz niezadowalającą.

Analiza to takie poszukiwanie informacji. Jeśli z naczynia leci woda, szukasz miejsca, gdzie ono przecieka. W budżecie wyszukujesz te pozycje w wydatkach, których musisz się albo pozbyć całkowicie albo je zmniejszyć. Jeśli już nie Masz z czego ucinać da Ci wskazówkę, że może trzeba poszukać dodatkowego zajęcia albo zmienić pracę, co dziś niestety nie jest łatwe.

Prostszego budżetu nie znam

Zanim przejdziesz dalej pobierz darmowy druk budżetu domowego, żebyś Wiedziała o czym piszę.

To jest bardzo prosty budżet domowy dla osób, które wcześniej nie pilnowały swoich finansów ale też dla osób, które chcą mieć ogólną wiedzę o swoich finansach domowych. Dodam tylko, że dla ułatwienia wprowadziłam okres budżetu od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca i takimi danymi będę się posługiwała, nie ma jednak przeciwwskazań by były to inne dni miesiąca.

Budżet można wydrukować albo przerysować na kartkę papieru. Pamiętaj by spisanych paragonów nie wyrzucać, przydadzą się na koniec miesiąca gdy będziesz analizować swój budżet.

Zaczynamy od …

Zaglądamy na konto bankowe i spisujemy jego stan na 1 dzień danego miesiąca, jeśli zaczniesz w listopadzie, spisz stan z 1 listopada. Pamiętaj, że jeśli Masz debet na koncie wpisz kwotę ze znakiem „-”.

Liczymy gotówkę w portfelu.

Sprawdzamy, ile mamy oszczędności na koncie oszczędnościowym, lokacie, a być może udzieliliśmy komuś pożyczki.

prosty budżet domowy

Jeśli uzyskasz dochód …

Wpisujesz go do części „Dochody”.

Otrzymasz wynagrodzenie? Wpisz tyle, ile otrzymałaś, jeśli tylko zaliczkę to wpisz kwotę zaliczki a nie całego wynagrodzenia, które powinnaś otrzymać.

Sprzedałaś sukienkę na allegro? Masz dwie opcje: do Dochodu wpisujesz kwotę, która wpłynęła Ci na konto a do Wydatku koszt opakowania, np. koperty oraz opłatę pocztową za nadanie przesyłki (tę metodę polecam) albo od kwoty, która wpłynęła Ci na konto odejmujesz koszty wysyłki (koperty i opłaty pocztowej) i to co otrzymasz wpisujesz do Dochodu.

Jeżeli posiadasz konto oszczędnościowe lub lokatę, zapewne coś na nich przechowujesz. Gdy bank naliczy Ci za to wynagrodzenie czyli odsetki nie wpisuj ich. Gdy zaksięguje Ci je na koncie wtedy dopiero wpisz tę kwotę do dochodu. Nie wpisuj tego, czego nie Masz jeszcze na koncie. Przy lokatach jest często tak, że odsetki przez okres trwania lokaty są naliczane (widzisz jaką kwotę potencjalnie zarobiłaś) ale przekazywane na konto dopiero po zakończeniu lokaty i może zdarzyć się, że będziesz potrzebowała pieniędzy z lokaty i ją zerwiesz. Bank nie wypłaci Ci odsetek (dlatego wolę konta oszczędnościowe, nie tracę odsetek a oprocentowanie jest zbliżone do lokat, a czasem nawet wyższe). Będziesz wtedy musiała korygować swój budżet. Po co więc sobie utrudniać.

Wystarczy zapamiętać, żeby wpisywać tylko to, co fizycznie otrzymasz.

Rozpisałam się o Dochodach ale chcę żeby każdy zrozumiał.

Jeśli wydasz swoje ciężko zarobione pieniądze …

Wpisujesz do części Wydatki. Celowo w tym formularzu nie podzieliłam Wydatków na kategorie, bo z założenia ma to być prosty budżet ale droga wolna, wpisuj co chcesz i jak chcesz byle matematyka się zgadzała.

Przykładowe kategorie:

Rachunkiwoda, gaz, prąd, telefon, Internet, śmieci, itp.

Kredyty i bank – rata kredytu, opłaty za konto bankowe i kartę debetową, prowizje za kartę kredytową, itp.

Koszty utrzymania – jedzenie, chemia, samochód, opieka medyczna, odzież, itp.

Inne – wszystkie pozostałe wydatki.

Na koniec miesiąca …

Najpierw podlicz wszystkie dochody i wszystkie wydatki. Od Dochodu odejmij Wydatki i otrzymaną wpisz w pole “Podsumowanie miesiąca.”

Teraz zrób dokładnie to, co zrobiłaś na początku miesiąca: spisz stan środków jaki Masz na koncie, policz gotówkę i sprawdź oszczędności, wstaw uzyskane dane do kolumny „stan środków na ostatni dzień m-ca”. Zsumuj te kwoty. Różnica pomiędzy stanem finansów na początku i na końcu miesiąca powinna być równa kwocie „Podsumowanie miesiąca”.

A na końcu …

Przeanalizuj budżet. Przyjrzyj się szczególnie wydatkom, bo to one najczęściej są winne problemów finansowych. Przejrzyj na spokojnie jeszcze raz paragony, sprawdź czy któraś z pozycji zbyt często się na nich nie pojawia. Być może jest to produkt, który niekoniecznie powinien tyle razy znaleźć się w naszym koszyku na zakupy i z którym musisz podjąć walkę w następnym miesiącu, co może być Twoim celem na następny miesiąc.

budżet domowy prosty

Budżet domowy, który ja prowadzę w Excelu omówię w następnym wpisie, który znajdziesz na stronie już w najbliższy poniedziałek.

… a w następnym odcinku …

prosty budżet domowy excel