Budżet domowy do druku.

To już drugi. Budżet domowy do druku.

Zgodnie z zapowiedzią dziś udostępniam prowadzony przeze mnie budżet domowy.

Przyznam, że robię to z pewną dozą niepewności ale też z nadzieją, że chociaż jedna osoba z niego skorzysta.

Być może nie jest on doskonały ale u mnie się sprawdza. Jak napisałam w poprzednim wpisie, w którym dołączyłam również darmowy szablon do wydrukowania (prostą wersję), aby naprawić swoje finanse domowe nie wystarczy wstawiać cyferek w odpowiednie komórki. Też trzeba je po zakończeniu miesiąca przeanalizować.

Budżet domowy w moim wydaniu

Pobierz plik z darmowym szablonem do wykorzystania Budżet domowy Excel >>> lub Budżet domowy Excel 97-2003>>>

Wskazówki techniczne

Plik składa się z 14 zakładek: 12 miesięcznych budżetów, budżetu rocznego i opisu, w którym znajdziesz informacje jak wypełniać poszczególne arkusze i jakie ja stosuję kategorie i metody zapisu wydatków.

Zapamiętaj, NIE WYPEŁNIAJ KOMÓREK ZACIENIONYCH. One zliczają się same. Takie komórki znajdziesz zarówno w poszczególnych miesiącach, jak też w zakładce ROCZNIE.

Ostrzeżenie o przekroczeniu budżetu. Tych kolumn TEŻ NIE WYPEŁNIAJ, one zawierają formułę, która Ci pokaże czy przekroczyłaś budżet zarówno w danej kategorii jak i budżet miesięczny i roczny.

 

Budżet domowy – arkusze miesięczne

budżet domowy excel 

Jak widzisz, mam osobne kolumny na dochody moje i męża. Tylko na tym etapie są osobno. W pozostałych są sumowane. Wiersz „dochód łączny” to sumy tych dochodów.

miesięczne wydatki excel

Budżet zaplanowany – na początku każdego miesiąca ustalam budżet na każdą podkategorię.

Wydatkowano – wpisuję kwoty zapłaconych w danym miesiącu rachunków.

Pozostało – to różnica pomiędzy kwotą zaplanowaną a kwotą wydaną.

Ostrzeżenie o przekroczeniu budżetu – to trochę taki gadżet ale na mnie działa bardziej wielki czerwony napis „przekroczony budżet” niż kwota ze znakiem „-”.

budżet miesięczny excel

To część, której absolutnie nie wypełniaj.

Zapewne zauważyłaś, że są tu wyliczenia z poprzedniego wycinka dochodów

5 110zł = 2 075zł + 3 035zł

oraz kosztów z kategorii „koszty eksploatacyjne”:

budżet zaplanowany = 790zł = 150zł + 350zł + 120zł + 30zł + 40zł + 60zł + 40zł

wydatkowano/otrzymano = 774 zł = 156zł + 320zł + 128zł + 30zł + 40zł + 60zł + 40zł

pozostało =16 zł = 30zł – 6zł – 8zł

 

Budżet domowy – rocznie

Tej zakładki właściwie nie wypełniamy. Sumują się tu dochody i wydatki z poszczególnych miesięcy w roku. I tak …

dochód roczny excel

Wizualnie tak samo wyglądająca część dochodowa jak przy poszczególnych miesiącach jednak NIE DO WYPEŁNIANIA, to sumy dochodów z poszczególnych miesięcy.

budżet domowy excel

Budżet zaplanowany roczny – typowo techniczna kolumna, tylko tę kolumnę wypełnij. Ona nie jest brana pod uwagę do wyliczeń. Ja na początku roku planuję i wpisuję ręcznie dochód dla poszczególnych kategorii. Wspomagam się przy tym budżetem z poprzedniego roku, uwzględniam też planowane na dany rok wydatki, np. wakacje, zakup samochodu. Dzięki niej widzę różnice pomiędzy kwotą zaplanowaną na cały rok a sumą kwot z poszczególnych miesięcy.

Przy większości kategorii miesięczny budżet jest stały (rachunki za telefon, Internet czy śmieci) ale są też takie których wysokość jest różna. Za przykład podam gaz – jako że mam ogrzewanie gazowe to w miesiącach letnich budżet jest zdecydowanie niższy bo używam tylko ciepłą wodę a na miesiące zimowe znacząco wzrasta bo ogrzewa mi dom.

Budżet zaplanowany miesięczny, wydatkowano/otrzymano oraz pozostało – tych kolumn NIE WYPEŁNIAJ, to sumy z poszczególnych miesięcy.

To prawie wszystko …

… miałam jeszcze wyjaśnić dlaczego wydatki kartą kredytową zapisuję w dniu zakupu. Chcę wiedzieć ile wydałam z zaplanowanego na dany miesiąc budżetu. Można też te wydatki wpisywać w dniu spłaty zadłużenia.

 

Jeśli jednak ze spisywaniem wydatków Ci nie po drodze a chciałabyś zawalczyć z naprawą swoich finansów spróbuj metody kopertowej>>>.